Blog Makanan di Kelantan

Blog Makanan di Kelantan ini adalah menceritakan tentang makanan - makanan yang istimewa dan sedap di negeri kelantan. Jom lawat.

6c) Makanan tradisional di Kelantan - Google Blog Search

6c) Makanan tradisional di Kelantan - Google Blog Search


whateVer: Side dish or pencicah orang Malaysia

Posted: 27 Jan 2014 07:24 PM PST

Tempoyak diperbuat daripada isi durian. Isi durian ini diasingkan daripada bijinya dan ditambah dengan sedikit garam dan disimpan selama tiga hingga lima hari di dalam suhu bilik untuk proses penapaian. Tempoyak biasanya tidak di makan begitu sahaja tetapi selalunya di buat sambal atau dimasukkan ke dalam masakan seperti gulai tempoyak ikan patin atau pais ikan tempoyak. Tempoyak sangat popular di negeri Pahang dan Perak, malah di bandar Temerloh, Pahang sendiri gulai ikan patin masak tempoyak sangat popular.


Budu atau sos ikan bilis ialah sejenis pekasam yang dibuat menggunakan ikan bilis. Ia merupakan makanan tradisional yang terkenal di Malaysia dan dipasarkan di Kelantan, Terengganu dan Selatan Thailand. Ia juga nama satu kawasan pentadbiran di Pahang, iaitu Mukim Budu. Budu diproses daripada ikan bilis yang diperam sehingga hancur. Ia biasanya dihasilkan oleh syarikat-syarikat perusahaan kecil dan dijual di kedai dalam pembungkusan botol.
Budu boleh dihidangkan begitu sahaja atau dicampurkan dengan bahan makanan lain seperti lada, mempelam dan air perahan limau nipis.


Belacan merupakan sejenis bahan masakan yang diperbuat daripada udang kara yang dimampatkan dan tahan lama. Belacan diproses daripada udang geragau atau isi udang laut yang bersaiz kecil dan setelah apabila siap diproses boleh disimpan lama untuk kegunaan masakan. Belacan mentah berbau agak busuk dan perlukan kaedah pembungkusan atau penyimpanan yang baik untuk mengurangkan bau belacan. Walau pun kaedah memproses belacan kebanyakannya masih ditahap asas atau tradisional di Malaysia tetapi beberapa orang usahawan telah berjaya untuk mengkomersilkan kaedah pembuatan belacan untuk dijual. Belacan telah dihasilkan sejak sebelum 1805 lagi. [1]William Marsden, turut memasukkan perkataan Belacan dalam bukunya "A Dictionary of the Malayan Language" terbitan tahun 1812.[2]
Ia mempunyai bau yang kuat tetapi sedap dan berkhasiat dimakan. Terdapat sesetengah orang yang gemar membakarnya sedikit sebelum digunakan kerana ini membangkitkan baunya. [3] Walau bagaimanapun, sekiranya dibakar, belacan mengeluarkan bau yang sungguh kuat.[4], [5]
Belacan juga merupakan salah satu bahan bagi menghasilkan sambal belacan, iaitu cili dan belacan yang ditumbuk lumat dengan menggunakan belacan dihasilkan daripada udang dan ada juga yang dihasilkan dari ikan.


Cencaluk ialah sejenis lauk dalam hidangan tradisional Melaka. Oleh sebab ia dibuat daripada udang halus yang lebih dikenali sebagai udang geragau, cencaluk mengandungi kandungan protein yang tinggi.
Kebiasaannya, udang geragau ini sukar didapati. Di negeri Melaka, udang ini boleh didapati pada musim tertentu di Pantai Klebang, Limbongan, Tanjung Kling dan beberapa kawasan pesisiran pantai yang lain.
Melaka bukan sahaja terkenal dengan kesan peninggalan sejarahnya yang menarik lagi unik, malah tidak ketinggalan juga dari segi makanannya yang amat lazat lagi menyelerakan. Apabila kita menyebut mengenai makanan yang terdapat di Melaka, pasti kita akan teringatkan cencaluk.
Mengikut kepercayaan lama yang telah menjadi kata-kata senda gurau pula, kononnya jika pada hari perkahwinan seseorang itu, hujan turun sepanjang hari, maka dikatakan bahawa mempelai suka makan cencaluk. Namun itu semua hanyalah cerita lama.
Makanan ini yang suatu ketika dulu dipelopori oleh masyarakat Melayu di Melaka kini lebih digemari oleh semua lapisan masyarakat, bukan sahaja di tempat asalnya, malahan sudah melangkaui sempadan Malaysia. Ia juga menjadi satu keperluan atau lauk semasa menikmati hidangan nasi dan ada juga yang menjadikan petai atau jering sebagai ulam semasa memakan cencaluk. Sir R. O. Winstedt telah menulis mengenai "Cencaluk" di Malaysia dalam bukunya "The Circumstances of Malay Life - 1909". [1]


Cuka adalah sejenis cecair yang sebahagian besarnya terdiri dari sebatian asid asetik dan air, asid asetik dihasilkan melalui pemeraman etanol oleh bakteria asid asetik.[1] Ia masa kini digunakan di dapur, tetapi dalam sejarah, ia merupakan asid sederhana yang paling biasa didapati, ia memiliki pelbagai kegunaan pengilangan, perubatan, dan domestik. Cuka pengilangan dihasilkan samaada melalui proses penapaian pantas atau perlahan. Secara umum, kaedah perlahan digunakan dengan cuka tradisi, dan proses penapaian berlaku perlahan-lahan dalam tempoh beberapa minggu atau bulan. Tempoh penapaian lebih lama membenarkan pengumpulan lendir bukan toksin oleh bakteria asid asetik. Kaedah lebih pantas menambah ibu cuka (contohnya kultur bakteria) pada sumber cecair sebelum menambah udara melalui sistem pam venturi atau turbin bagi menggalakkan proses pengudaraan untuk mendapatkan penapaian yang lebih pantas. Dalam proses penapaian pantas, cuka boleh dihasilkan dalam tempoh 20 jam hingga tiga hari.


Thousand Island adalah dressing salad yang dibuat dari mayonnaise, saus tomat, telur ayam, dan berbagai sayuran yang dicincang kecil-kecil, biasanya acar timun, bawang, paprika, dan zaitun. Dressing ini selain digunakan dalam salad juga dioleskan pada roti sandwich.
Resepi Thousand Island telah dicetak sejak 1912, namun asal usulnya tidak diketahui secara pasti.


Pekasam ialah sejenis makanan peram tradisi yang terkenal dan tahan lama di Malaysia. Ia merupakan satu cara mengekalkan makanan (lazimnya ikan) dengan menggunakan garam (atau asam) yang banyak dan mampu untuk menghasilkan pekasam yang mampu bertahan lebih lama (antara 6 bulan - 1 tahun).
Pekasam amat popular di negeri-negeri utara dan pantai timur Semenanjung Malaysia. Negeri Perak terkenal dengan perusahaan pekasam ikan air tawar terutamanya selepas pembinaan Empangan Tasik Chenderoh, yang membekalkan ikan air tawar bagi penghasilan perkasam. Pekasam di Perak turut disebut oleh Sir Richard Olof Winstedt dalam buku The Circumstances of Malay Life. The kampong. The house. Furniture. Dress. Food, 1909, [1]
Garam yang digunakan bagi memerap ikan turut bertindak mengukuhkan struktur daging ikan agar lebih pejal dan ini membuatkan ikan pekasam tidak mudah hancur bila digoreng. Selain itu garam juga akan membuatkan ikan pekasam mereput dengan cepat sehinggakan tulang pun boleh dimakan. Ikan yang sedap untuk dibuat pekasam biasanya ikan sawah seperti ikan Sepat, haruan, keli dan puyu. Ikan air tawar lain seperti ikan Terubul, lampan jawa, merah mata, temperas, mengkawan, ketutu, kepar, kalui, loma, toman, tilapia dan belida juga boleh digunakan. Ikan sepat merupakan pilihan utama.
Proses penyediaan bermula dengan ikan yang disiang dan dibersihkan terlebih dahulu sebelum diperap bersama ketulan garam kasar selama sekurang-kurangnya tiga minggu atau sehungga tiga hingga lima bulan. Ini dilakukan dengan tujuan untuk memastikan ikan sebati dengan garam selain melembutkan dagingnya. Ikan yang telah diperap itu kemudiannya akan disalut dengan serbuk beras yang telah di goreng dan dikisar sebelum diteruskan diperap lagi selama lebih kurang dua minggu. Ikan-ikan yang telah siap menjalani kesemua proses tersebut sedia untuk dihidangkan.[2]
Pekasam disebut dalam peribahasa Melayu,
Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan.


Pekasam daging pula bukan mudah untuk dicari dan tidak ramai yang pandai memakannya. Namun setiap kali musim raya haji kebiasaan ibu saudaraku yang berada di bagan datoh, perak pastinya akan menghidangkan juadah ini. Yang pasti makan bersama nasi panas-panas sangat enak walau tiada lauk lain.


Di Melaka ada cincaluk, di Sarawak ada encaluk, di Kelantan ada budu, di Sarawak ada rusip, di Pahang ada pekasam, di Sarawak ada kasam, di Perak ada tempoyak, di Sarawak ada empuyak..
1st time aku kenal dan makan rusip semasa berada di Sarawak. Member ku yang mencadangkan makanan ni. So far, bagi aku rasanya seakan budu cuma ikannya nampak lebih besar


Kicap ialah penyedap makanan yang berupa cecair berwarna hitam yang mempunyai rasa manis atau masin. Bahan asas pembuatan kicap sacara amnya adalah kacang soya atau kacang soya hitam. Namun ada juga kicap yang diperbuat daripada bahan-bahan berasaskan air kelapa yang umumnya berasa masin. Selain itu, kicap juga dapat diperbuat daripada kek padat, hasil sampingan daripada penghasilan tauhu.
Kicap masin adalah lebih cair daripada kicap manis. Ikan laut kekadang juga dipergunakan sebagai salah satu bahannya.
Ada sesetengah orang aku lihat tidak boleh pisah pabila makan pasti ada kicap. Nmpak yummy x gambar tu. Buah jambu susu yang masam masam manis sangat sedap di cicah dengan sambal kicap serta belacan. Buah ni sudah jarang dijual. Namun pokoknya masih utuh dan sedia berbuah mengikut musim rambutan di kampungku. Sekarang la music mnya... nyum nyum


Oleh kerana demam korea aku masih belum kebah, aku juga terpengaruh untuk makan kimchi pula. Tekak ku ni alhamdulillah masih boleh menerima makanan sebegini. Yang ni halal oke. Kat korea pon ada orang islam.
Kimchi (Hangul: 김치, gimchi) adalah makanan tradisional Korea, salah satu jenis sayur masin hasil pemerapan yang dibuat dengan mencuci sayuran yang sudah digaram dan memerap dengan bahan-bahan seperti udang kering, sos ikan, bawang putih, halia dan serbuk cili merah.
Sayuran yang biasa digunakan untuk dibuat kimchi adalah sawi putih dan lobak. Pada zaman dulu, kimchi dipanggil sebagai chim-chae (Hangul: 침채; Hanja: 沈菜) yang bermaksud "sayuran yang direndam."
Di Korea, kimchi selalu dihidangkan pada waktu makan dengan hampir semua masakan. Kimchi juga digunakan sebagai ramuan sewaktu memasak sup kimchi kimchi jjigae, nasi goreng kimchi kimchi bokkeumbap dan pelbagai masakan lain.
Kimchi terdiri dari ratusan jenis dengan ciri khas aroma yang keras, tajam, dan menyengat.

Percaya tak ini semua ada didalam fridge rumah aku. Alhamdulillah tuhan masih memberiku nikmat dan pancaindera merasa masih ada. Side dish ni sangat sedap serta menambahkan selera makan. Cuma lebih berhati-hati. Jangan sehingga memudaratkan kerana kebanyakan tinggi dengan kandungan garam.

Sharing is caring
* footnote;
Bila kita berdepan dengan kemungkaran, biarlah kita menjadi ikan di laut. Walaupun airnya masin, tetapi tubuhnya tetap tawar.

posted from Bloggeroid

<b>tradisional</b> foods of negeri <b>kelantan</b> - <b>makanan tradisional</b> negeri <b>...</b>

Posted: 10 Jan 2014 09:51 PM PST


WELCOME TO NEGERI KELANTAN DARUL NAIM

NASI KERABU

nasi kerabu


Nasi kerabu merupakan satu jenis makanan yang mempunyai pelbagai variasi warna.Nasi kerabu ini kebiasaannya boleh didapati dengan warna biru. Ia selalunya dihidangkan bersama ulam-ulaman yang segar dan ikan. Antara ulam-ulaman ialah kubis,taugeh,bunga kantan,bagi menambahkan keenakan ketika makan, makanan ini selalunya dihidangkan bersama lauk seperti ayam bakar, daging bakar,ikan goreng dan ayam goreng.ianya juga disertakan dengan solok lada dan bawang jeruk. Ia sesuai dihidangkan pada waktu pagi sebagai sarapan dan pada waktu malam sebagai makan malam.


Makanan ini tidak sah jika tidak disertakan dengan budu, tumis dan sambal...ia selalunya dimakan bersama dengan keropok..bagi  pelancong dari luar negeri kelantan pasti akan merasai nimatnya makanan ini di negeri kelantan.

RECIPE NASI KERABU

Nasi

Masak beras seperti biasa. Masukkan bunga telang dan kacau kacau bagi rata warnanya, jika mahukan nasi kerabu berwarna biru. Saya hanya memasukkan pewarna biru dan daun limau purut. Jika suka boleh juga masukkan 1 batang serai ketuk.

Kuah Tumis

Santan

7 ulas bawang merah

1/2 labu bawang putih

3 bawang besar
15 cili kering
1 cm halia
1 serai - ketuk
1 asam keping

2 sb gula 
Sedikit gula melaka

2 sb budu

Garam (kena rasa masin dulu)

Blend semua bahan di atas kecuali serai diketuk. Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk dan serai sehingga wangi. Masukkan sedikit air dan masak sehingga mendidih.

Masukkan santan dan sentiasa dikacau supaya santan tidak berketul. Masukkan asam keping, budu dan gula. Jika menggunakan budu, dirasakan dulu sebelum dimasukkan garam. Masak sehingga pecah minyak. 


 

Nota: Kuah tumis biar ada rasa masin masin sikit. Kuah tumis sedap disediakan lebih awal dan mesti agak pekat. Kalau makan pagi, disediakan disebelah malamnya.

Sambal Kelapa

1 Ikan kembung - rebus & ambik isi

1/2 biji kelapa parut - goreng

4 bawang merah

2 batang serai

Garam

Gula

Goreng kelapa dan kacau sentiasa supaya tidak hangit.  Tumbuk semua bahan dan gaul dengan kelapa goreng.

Tumbuk lagi sekali. Kali ini saya cuma menggaul rata, tak ditumbuk lagi selepas digaul. Masukkan garam dan gula.

Ulam ulaman

Kacang panjang

Kubis

Timun

Daun kesum

Bunga kantan

Bawang besar
Kacang botol
Taugeh


Hiris halus kesemua ulam ulaman.

Sambal Cili

Cili padi
Cuka
Garam
Gula

Sambal cili adalah wajib jika tak dibuat kuah tumis. 

Telur masin 

Ikan rebus goreng celup tepung

Daging bakar
Daging goreng atau ayam goreng

Keropok atau keropok lekor
Solok lada
Bawang putih jeruk

Cara Menghidang
Letakkan nasi di dalam pinggan. Masukkan ulam ulaman diikuti dengan sambal kelapa.

Kemudian sendukkan sedikit kuah tumis, budu dan sambal.

Akhir sekali, letakkan keropok dan lauk pauk seperti telur masin, daging bakar, ikan celup tepung, daging goreng dll.

Jika suka letakkan pulak sayuran seperti solok lada, bawang putih jeruk dll.


Gaul rata dan sedia untuk dinikmati...

SELAMAT MENJAMU SELERA!!!!


laksam

laksam

laksam

Laksam juga meruapakan salah satu makanan tradisi bagi masyarakat negeri kelantan...di mana laksam ini dibuat daripada tepung beras yang dihidangkan bersama kuah lemak santan kelapa dan ulam-ulaman yang segar..antara ulam-ulaman yang biasa digunakan ialah taugeh,kacang panjang,bunga kantan,daun serai wangi dan banyak lagi.

laksam

laksam

<b>MAKANAN TRADISIONAL</b> NEGERI PANTAI TIMUR: NASI DAGANG <b>...</b>

Posted: 15 Jan 2014 07:00 PM PST

NASI DAGANG

     Resepi Nasi Dagang Terengganu juga terkenal sebagai makanan keramaian dan kerap dihidangkan pada pagi Hari Raya Aidilfitri. Resepi Nasi Dagang Terengganu ini biasanya dihidangkan ketika sebelum atau selepas umat Islam menunaikan Solat Sunat Hari Raya.

  

                               PENGENALAN


       Resepi Nasi Dagang Terengganu merupakan makanan yang mengandungi hidangan nasi kukus, gulai ikan tongkol dan acar timun. Resepi Nasi Dagang Terengganu juga dihidangkan bersama-sama dengan telur rebus. Makanan ini dikenali sabagai menu sarapan pagi di negeri Pantai Timur seperti Terengganu dan Kelantan. Selain itu, Nasi Dagang juga turut dikenali di Pattani, Yala dan Narathiwat di Selatan Thailand. Nasi Dagang dikatakan berasal dari Kampung Ladang yang terletak di daerah Kuala Terengganu. Resepi Nasi Dagang juga terkenal sebagai makanan keramaian di Terengganu dan Kelantan kerana kerap dihidangkan pada pagi Hari Raya Aidilfitri. 

       Resepi Nasi Dagang Terengganu ini biasanya dihidangkan ketika sebelum atau selepas umat Islam menunaikan Solat Sunat Hari Raya. Nasi Dagang merupakan hidangan tempatan istimewa yang terkenal di Terengganu dan Kelantan. Jenis makanan ini dikenali sebagai Nasi Dagang adalah kerana makanan ini hanya mempunyai satu lauk sahaja (tanpa acar timun). Nasi Dagang Kelantan biasanya bewarna coklat kerana menggunakan beras berbeza yang dikenali sebagai 'beras dagang'. Di Johor dan sesetengah daerah di Pahang seperti Raub, Pekan, Temerloh dan Kuantan, terdapat juga versi-versi Nasi Dagang yang menggunakan kuah laksa sebagai kuah pilihan. 

       Resepi Nasi Dagang Terengganu biasanya diperbuat daripada campuran beras dan beras pulut dan dimasak dengan santan kelapa. Nasi Dagang Terengganu dihidangkan dengan kuah Nasi Dagang yang dimasak dengan menggunakan rempah khas (berlainan dengan rempah kari biasa). Ikan yang digunakan biasanya adalah ikan Aya Hitam (ikan tongkol) yang bersaiz besar dan akan dipotong dengan kecil. Selain itu, acar timun juga akan disediakan. Di Kuala Terengganu, terdapat lebih kurang tiga resepi Nasi Dagang yang paling popular dan sedap sekali. Di bandar Kuala Terengganu, terdapat Nasi Dagang Kak Yah di Batu Burok, manakala di Bukit Besar terdapat Nasi Dagang Bukit Besar. Di Chendering pula terdapat Nasi Dagang Mak Ngah. 

       Gulai ikan yang disediakan bersama-sama Nasi Dagang juga dikenali sebagai gulai darat. Ikan tongkol merupakan bahan utama dalam penyediaan gulai ini. Selain daripada ikan tongkol, ikan tenggiri juga boleh digunakan. Sekiranya tidak menggunakan ikan, udang besar juga boleh dimasak dengan gulai. Gulai ini dimasak mengikut cara masakan gulai orang Melayu bukan seperti gulai Mamak. Untuk menyediakan gulai ini, santan dimasak bersama-sama dengan campuran herba dan rempah Melayu seperti serai, lengkuas, cili giling dan kunyit. 

      RESEPI NASI DAGANG TERENGGANU

Bahan-Bahan untuk Nasi Dagang 

(Sesuai untuk 4-5 orang) 


1/2 cawan beras pulut 


2 cawan beras wangi 


1 sudu makan halba 


3 cawan santan (1 biji kelapa) 


1 sudu makan gula 


Garam dan gula secukup rasa 


5 ulas bawang merah 


2 ulas bawang putih 


2 inci halia 


Cara-Cara untuk Menyediakan Nasi Dagang 


1) Pertama sekali, beras pulut dan beras biasa disatukan dan dibasuh. Rendam untuk beberapa jam. 


2) Panaskan kukusan dan kukus beras sehingga naik wap (lebih kurang 30 minit). 


3) Keluarkan beras dan masukkan ke dalam mangkuk, kemudian siram dengan air (biar nampak basah). 


4) Kukus semula beras sampai masak untuk lebih kurang 1 jam. 


5) Sementara itu, campurkan santan dengan bawang merah, halba dan sedikit garam dan gula. Masakkan seketika dengan menggunakan api kecil. 


6) Beras yang telah masak dikeluarkan ke dalam mangkuk dan siram dengan santan. Gaul rata dan kukus semula lebih kurang 5–10 minit. 


7) Akhirnya, sedia dihidangkan. 


Gulai Ikan Tongkol 


Bahan-Bahan untuk Ikan 


1 ekor ikan tongkol 


3 keping asam keping 


Sedikit garam 


Air secukupnya 


1) Bersihkan ikan tongkol dan potong. 


2) Masukkan dalam periuk dan masukkan asam keeping, garam dan air. 


3) Air hendaklah melebihi paras ikan. 


 


4) Masak dengan api sederhana sehingga air tinggal lebih kurang 1/4. 


5) Lagi lama ikan dimasak lagi sedap, isi ikan pun lebih pejal. 


Bahan-Bahan untuk Kuah 


4 sudu besar cili mesin 


7 biji bawang merah 


3 ulas bawang putih 


1 inci halia 


1 inci lengkuas 


1 inci kunyit hidup 


3 sudu besar rempah gulai nasi dagang 


(boleh guna rempah cap bunga ros) 


2/3 cawan santan fresh/ pekat 


4 cawan air 


Air asam jawa 


Sedikit belacan (Optional) 


Nisan/ gula melaka 


Garam dan gula secukup rasa 


7-9 biji cili padi 


minyak 


Bahan-Bahan Penumis 


1 batang kulit kayu manis 


5 kuntum bunga cengkih 


3 biji buah pelaga 


1 kuntum bunga lawang 


Cara-Cara untuk Menyediakan Gulai Ikan Tongkol 


1) Panaskan minyak dalam periuk dan masukkan bahan-bahan penumis. 


2) Biarkan sehingga wangi dan masukkan cili mesin. Goreng sehingga cili mesin menjadi garing. 


3) Campur dan blendkan bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas dan kunyit hidup, kemudian masukkan ke dalam periuk. Masak sehingga sedikit kering dan masukkan rempah gulai. 


4) Masukkan 1/2 cawan air dan masak lagi sehingga garing dan pecah minyak. 


5) Masukkan lebihan air dan masak sehingga mendidih. 


6) Masukkan santan dan renihkan sehingga kuah mendidih sambil sesekali mengacau. 


 


7) Masukkan air rebusan ikan, jus asam jawa, belacan, nisan/ gula melaka, garam dan gula secukupnya. 


8) Masak sehingga kuah sedikit pekat dan masukkan ikan yang sudah dimasak tadi. 


9) Renih lagi kuah sehingga mencapai kepekatan yang disukai. 


10) Sekiranya kuah terlalu pekat dan tidak pecah minyak lagi bolehlah tambah air panas dan masak semula sehingga keluar minyak. 


11) Masukkan cili padi dan masak lagi sekejap, tutupkan api selepas siap dimasak. 


Tips: Ikan tersebut akan lebih sedap kalau direbus lebih awal dan dibiarkan supaya rasa masam itu dapat meresap ke dalam isi ikan. Kalau ada belimbing buluh, boleh ditambah dalam gulai dan rasanya akan lebih enak. 


Bahan-Bahan untuk Acar Timun 


2 biji timun 


1 batang lobak merah 


1 ulas bawang merah 


1 biji cili merah 


Cuka, gula dan garam secukup rasa 


Sedikit perahan limau kasturi (Optional) 


Cara-Cara untuk Menyediakan Acar Timun 


1) Semua bahan sayuran termasuk cili dan bawang dihiris memanjang. 


2) Rendam sekejap hirisan timun dan lobak merah dalam air kapur. Toskan dengan segera. 


3) Satukan sayuran, cili, bawang dalam sebuah bekas. Curahkan cuka dan perasakan dengan gula dan garam sesedap rasa. 


4) Jika suka boleh tambah dengan sedikit perahan limau kasturi. Gaul sebati. 


5) Biarkan ia mesra seketika sebelum sedia untuk dimakan. 


      Kepelbagaian rasa Nasi Dagang dari versi resepi yang berbeza telah menjadikan ianya begitu unik. Setiap tukang masak yang memasak Nasi Dagang juga mempunyai resepi dan cara masakan tersendiri. Maka amat payah untuk mendapatkan rasa Nasi Dagang yang sama di gerai atau restoran yang berlainan. Biasanya Nasi Dagang yang dibeli di gerai mengandungi nasi, gulai dan acar. Namun sekiranya dimasak di rumah, ia turut dihidangkan bersama dengan telur rebus, kelapa goreng dan sambal. 


      Selain daripada kombinasi nasi dan gulai, Nasi Dagang turut dihidangkan bersama lauk sampingan yang lain mengikut selera masing-masing. Nasi untuk Nasi Dagang akan dimasak dengan kaedah kukus. Sebelum beras dikukus, ia perlu direndam semalaman dahulu. Semasa proses memasak, beras ini akan dicampur dengan halba, bawang besar dan santan. Campuran halba akan memberikan aroma yang unik kepada nasi.

0 Comment for "6c) Makanan tradisional di Kelantan - Google Blog Search"

 
Copyright © 2015 Blog Makanan di Kelantan - All Rights Reserved
Template By. Blogger