Blog Makanan di Kelantan

Blog Makanan di Kelantan ini adalah menceritakan tentang makanan - makanan yang istimewa dan sedap di negeri kelantan. Jom lawat.

Kelantan Import 40% Bekalan Makanan - MyNewsHub.My - Sertai ... - Blog Makanan di Kelantan

<b>Kelantan</b> Import 40% Bekalan <b>Makanan</b> - MyNewsHub.My - Sertai <b>...</b> - Blog Makanan di Kelantan


<b>Kelantan</b> Import 40% Bekalan <b>Makanan</b> - MyNewsHub.My - Sertai <b>...</b>

Posted: 18 Jan 2014 02:07 AM PST

KOTA BHARU – Kelantan terpaksa mengimport 40 peratus bekalan makanan mentah seperti ikan, sayur-sayuran dan buah-buahan bagi menampung permintaan tinggi rakyat negeri itu.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata kebergantungan terhadap bekalan bahan mentah dari negara seperti Thailand, Indonesia dan China, tidak dapat dielakkan memandangkan bekalan tidak mencukupi.

"Macam ikan, kita tahu kita masih bergantung kepada Thailand sebab kita tak mampu tampung permintaan tinggi dan yang penting kita juga nak jaga hubungan (Malaysia-Thailand)," katanya kepada pemberita selepas meninjau Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) Kelantan di sini, hari ini.

Mustapa berkata kestabilan harga dapat diteruskan dengan menghapuskan peranan orang tengah seperti yang disarankan Kerajaan Persekutuan.

"RTC merupakan salah satu pusat yang tidak menggunakan khidmat orang tengah dan saya difahamkan di sini merupakan pusat jualan yang termurah di negeri Kelantan dengan bantuan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama)," katanya.

Sementara itu, Pengarah Fama Wilayah Timur 1 dan RTC Kelantan Mohd Ariffin Awang berkata pihaknya akan membuka sekurang-kurangnya lima lagi pasar tani bagi memudahkan rakyat negeri ini membuat pilihan untuk mendapatkan keperluan harian dengan harga berpatutan.

"Setakat ini, kita dah ada 20 pasar tani di setiap jajahan dan akan ditambah daripada lima kawasan hingga 10 kawasan lagi, bagaimanapun kelangsungannya bergantung kepada keputusan kerajaan tempatan," katanya.

Beliau berkata Fama juga bercadang untuk menambah kawasan ladang kontrak bagi memastikan bekalan tempatan sentiasa mencukupi dan mengurangkan kebergantungan terhadap bekalan import.

"Tahun lepas, kita mempunyai seluas 504 hektar kawasan ladang kontrak di seluruh negeri Kelantan, iaitu kedua terbesar di negara ini," katanya. – BERNAMA

Kelantan Import 40% Bekalan Makananhttp://mynewshub.my/wp-content/uploads/FW310970_KB04_180114_HARGA_BARANG-lpr.jpghttp://mynewshub.my/wp-content/uploads/FW310970_KB04_180114_HARGA_BARANG-lpr-150x150.jpg18 January 2014 MyNewsHub Terkini

KOTA BHARU - Kelantan terpaksa mengimport 40 peratus bekalan makanan mentah seperti ikan, sayur-sayuran dan buah-buahan bagi menampung permintaan tinggi rakyat negeri itu. Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata kebergantungan terhadap bekalan bahan mentah dari negara seperti Thailand, Indonesia dan China, tidak dapat dielakkan memandangkan bekalan...

KOTA BHARU - Kelantan terpaksa mengimport 40 peratus bekalan makanan mentah seperti ikan, sayur-sayuran dan buah-buahan bagi menampung permintaan tinggi rakyat negeri itu. Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata kebergantungan terhadap bekalan bahan mentah dari negara seperti Thailand, Indonesia dan China, tidak dapat dielakkan memandangkan bekalan tidak mencukupi. "Macam ikan, kita tahu kita masih bergantung kepada Thailand sebab kita tak mampu tampung permintaan tinggi dan yang penting kita juga nak jaga hubungan (Malaysia-Thailand)," katanya kepada pemberita selepas meninjau Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) Kelantan di sini, hari ini. Mustapa berkata kestabilan harga dapat diteruskan dengan menghapuskan peranan orang tengah seperti yang disarankan Kerajaan Persekutuan. "RTC merupakan salah satu pusat yang tidak menggunakan khidmat orang tengah dan saya difahamkan di sini merupakan pusat jualan yang termurah di negeri Kelantan dengan bantuan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama)," katanya. Sementara itu, Pengarah Fama Wilayah Timur 1 dan RTC Kelantan Mohd Ariffin Awang berkata pihaknya akan membuka sekurang-kurangnya lima lagi pasar tani bagi memudahkan rakyat negeri ini membuat pilihan untuk mendapatkan keperluan harian dengan harga berpatutan. "Setakat ini, kita dah ada 20 pasar tani di setiap jajahan dan akan ditambah daripada lima kawasan hingga 10 kawasan lagi, bagaimanapun kelangsungannya bergantung kepada keputusan kerajaan tempatan," katanya. Beliau berkata Fama juga bercadang untuk menambah kawasan ladang kontrak bagi memastikan bekalan tempatan sentiasa mencukupi dan mengurangkan kebergantungan terhadap bekalan import. "Tahun lepas, kita mempunyai seluas 504 hektar kawasan ladang kontrak di seluruh negeri Kelantan, iaitu kedua terbesar di negara ini," katanya. - BERNAMA


Iklan Teks:

PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

0 Comment for "Kelantan Import 40% Bekalan Makanan - MyNewsHub.My - Sertai ... - Blog Makanan di Kelantan"

 
Copyright © 2015 Blog Makanan di Kelantan - All Rights Reserved
Template By. Blogger